نحوه ی ثبت حرکات در شطرنج

نحوه ی ثبت حرکات در شطرنج 

ثبت حرکات بازی شطرنج یک امر جالب و مفید است. چرا که شما بعد از بازی می توانید حرکات را ارزیابی کرده و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید.

برای ثبت حرکت مهره ها به این صورت باید عمل کرد که:

بجای بکار بردن اسم مهره ، برای هر مهره یک حرف در نظر گرفته شده که اولین حرف از اسم آن مهره است.

شاه : K مخفف King

وزیر :Q مخفف Queen

رخ : R مخفف Rook

اسب : N مخفف Knight

فیل B  : مخفف Bishop 

پیاده : برای پیاده علامت اختصاری استفاده نمیشه!

شاه رخ بزرگ   O-O-O               

شاه رخ کوچک     O-O

علامت ×  به معنای گرفتن مهره 

علامت + به معنای کیش بودن 

علامت # به معنای مات شدن

e.p     آن پاسان

هر حرکت مهره  با حرف اول نام مهره مورد نظر  و مربع ورود نمایانده مى شود.

در مورد پیاده ها فقط مربع ورود نمایانده مى شود . مثال d4

پس برای نشان دادن حرکت بصورت مثال بجای اینکه بنویسیم اسب سفید در خانه ی d4 فیل سیاه در خانه ی e6 را زدمی گوییم: Nd4 ×Be6    یا به اختصار    N×e6

در مورد ترفیع پیاده ، حرکت انجام شده پیاده نمایانده می­ شود و سپس بلافاصله حرف اول مهره جدید می­آید. مثالg8R یا  d8Q

/ 0 نظر / 27 بازدید