مبحث پنجم: اثربخشی عملکرد ورزشی/
ساعت ۱:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٦/٥/۱۱  کلمات کلیدی: مجید کرامتی ، مقالات- داوری ومربیگری در شطرنج
مبحث پنجم:
اثربخشی عملکرد ورزشی/
از سلسله مباحث کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی/
تهیه و تدوین:مجید کرامتی مقدم
برای ارزیابی اثربخشی عملکرد می توان از فرمول پیترتری(۱۹۸۹) استفاده نمود.
وی معتقد است که عملکرد ورزشی از سه عامل آمادگی جسمانی، مهارتهای فنی و آمادگی روانشناختی ناشی می شود.
این الگوی سه بعدی اهمیت آمادگی در تمام موارد فوق مهم محسوب می گردد و نقص در هر یک از این سه مورد را می توان علت کاهش عملکرد دانست.
بنابراین اگر یک بازیکن فنی در یکی از موارد روانشناختی و یا جسمی ضعفی داشته باشد، نخواهد توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد.
به نظر می رسد که اندازه و اهمیت این سه عامل بستگی به موارد زیر دارد:
۱ فرهنگ ملی
۲ نوع ورزش
۳_ تفاوت های فردی
منبع: کاربرد روانشناسی در ورزش(ریچارد چی بوتلر)
@mentalskills

مبحث چهارم: حرکت به سوی الگوهای روانشناختی در ورزش/
ساعت ۱:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٦/٥/۱۱  کلمات کلیدی: مجید کرامتی ، مقالات- داوری ومربیگری در شطرنج
مبحث چهارم:
حرکت به سوی الگوهای روانشناختی در ورزش/
از سلسله مباحث کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی/
تهیه و تدوین:مجید کرامتی مقدم
یکی از نیرومندترین انگیزه های ترقی انسان، لذت بردن از هنرنمایی خویش است.
انسان به آنچه که خوب انجام می دهد، علاقه مند می شود و سعی می کند، در مرحله بعد آن را بهتر از گذشته انجام دهد(جی برونسکی)
اگر چنانچه علت صعود انسان را لذت طلبی ذاتی همراه با نیاز به پیشرفت بدانیم، لازمه چنین کاری عملکرد مطلوب در میادین ورزشی است(تری اورلیک۱۹۹۰)
برداشت های شخصی ورزشکار را از میادین ورزشی که با آن روبرو می شود عامل حرکت وی به سوی هدف می داند، این عوامل عبارتند از:
۱ حس برتری
۲ حس پیشرفت
۳ جست و جوی کمال
۴ ابراز وجود به وسیله ژست 
۵ خلاقیت و بیان
۶ محک زدن خویشتن
۷ برنامه ریزی برای دست یافتن به حداکثر توانایی و نیرومندی
۸ جشن گرفتن پیروزی ها
منبع:کاربرد روانشناسی در ورزش(ریچارد چی بوتلر)
@mentalskills

از سلسله مباحث کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی/ مبحث سوم
ساعت ۱:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٦/٥/۱۱  کلمات کلیدی: مجید کرامتی ، مقالات- داوری ومربیگری در شطرنج
سازگاری با فشار روانی
از سلسله مباحث کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی/ مبحث سوم
سازگاری با فشار روانی از روشهای مختلف میسر است که مهم ترین آنها شامل موارد زیر است:
۱ آمادگی: ذهن چیزی است که باید به آن فکر کرد, نه اینکه فقط با آن نگران بود!
۲ آرامش:ورزشکار را قادر می سازد بر خود کنترل داشته باشد.
۳ فرافکنی: نیمی از مبارزه با فشار, فکر این که تحت فشار هستید, است( لن بوتمن)
۴ مثبت اندیشی: افرادی که احساس خوبی دارند بهتر عمل می کنند(فرانک دیک)
۵ تمرکز به هدف: راز موفقیت این است که اجازه ندهید عوامل خارجی وارد ذهن شما شود(جوزف بایکوت)
۶ اتحاد: کل همیشه چیزی بیشتر از مجموع اجزاء خود را دربردارد(نظریه گشتالت)
۷ارزیابی مجدد: گاهی آدم احساس می کند که تلاشش بی فایده است, در صورتی که وقتی آنرا به پایان می رساند میبیند آنچه که می خواسته به دست آورده است(استیو دیویس)
۸ بالا بردن سطح انتظارات خود: تنها محدودیت, محدودیت روانی است. کسی که مثبت فکر کند از میدان پیروز بیرون می آید(دالی تامسون)
تهیه و تدوین:مجید کرامتی مقدم

از سلسه مباحث کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی/ مبحث دوم
ساعت ۱:۱٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٦/٥/۱۱  کلمات کلیدی: مقالات- داوری ومربیگری در شطرنج ، مجید کرامتی
وقایعی که به طور بالقوه استرس زا(استرس بد!!) هستند
از سلسه مباحث کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی/ مبحث دوم
بعضی از وقایع و یا موقعیت ها وضعیتی را ایجاد می کنند که در ذهن ورزشکار تقریبا یک چهره منفی یا فشارزا تعبیر می شود. 
اتفاقاتی که به طور غیرمنتظره ایجاد می شوند, مثل تغییر در شرایط مسابقه و یا آسیب دیدگی!
در ادامه به مجموعه ای از وقایع بالقوه فشارزا اشاره می کنم:
۱مسافرت به منظور انجام مسابقات  طولانی بودن مسافت, تاخیر و انتظار برای پذیرش
۲ کاغذ بازی های بیش از حد, نامه نگاری, مسایل امنیتی, منتظر نوبت و آزمایشات جسمی بودن
۳-کسل و بی حوصله شدن, تمرینات بیش از حد, خوردن بیش از حد یا به عبارتی نشخوار کردن, دلتنگ شدن برای خانواده و غیره
۴ ناآشنا بودن در محل جدید, نامناسب بودن مکان, جمعیت بیش از حد و ملاحظات بیش از حد نسبت به دیگران
۵ تماشاگران, جویندگان امضا از ورزشکاران, جمعیت خشمگین و نیز دنباله روها
۶ محدودیت سازمانی, تاخیر, تغییرات, عدم دسترسی به اطلاعات
۷_ رسانه ها,زیاده روی کردن, انتظارات بیش از حد, تقاضاهای بی مورد از ورزشکاران و مسوولان
 
این موارد مهم و قابل پیش بینی هستند و اغلب هنگام مسابقه اتفاق خواهند افتاد. 
ورزشکاران نخبه, یا ورزشکاری که قرار است در مسابقه با تمام توان در آن شرکت کند و یا حتی ادای دین کردن شخصی ورزشکار را شامل  می شود.
ریچارد چی بوتلر(از کتاب کاربرد روانشناسی در ورزش)
تهیه و تدوین:مجید کرامتی مقدم

از سلسله مباحث کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی/ مبحث اول
ساعت ۱:٠٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٦/٥/۱۱  کلمات کلیدی: مجید کرامتی ، مقالات- داوری ومربیگری در شطرنج
سازگاری با فشار روانی
از سلسله مباحث کاربردی در حوزه روانشناسی ورزشی/ مبحث اول
فشار روانی باعث بهم ریختگی اعصاب ورزشکار می شود, اما بعضی آن را دوست دارند و بعضی ترس! 
ولی با این وجود همه یاد می گیرند به نحوی با آن کنار بیایند. مبحث فشار روانی را با جمله ای از (هرمن ل. ماسین) آغاز کردم.
این نقل قول اصول اساسی مربوط به فشار روانی را تعیین می کتد.
هر چند اینگونه استتباط می شود که محیط و شرایط خارجی هستند که سبب استرس و اضطراب می شوند, نه خود فشار روانی!
تجربه و احساس فشار روانی, ناشی از ادراک ورزشکار نسبت به وقایع خارجی است.
نه اینکه خود وقایع بطور بالقوه فشار روانی را در فرد ایجاد کنند.
وقایع مشابه بسته به اینکه ورزشکار محیط را چگونه ارزیابی می کند ممکن است باعث ایجاد فشار روانی و هیجان خاصی در او شود.
با این تفاسیر باید دو مورد کلی را در نظر داشت. 
۱ وقایعی که بطور بالقوه می توانند برای ورزشکار ایجاد فشار نمایند.
۲ روشی که به وسیله آن ممکن است ورزشکار بتواند با موقعیتی که استرس زا احساس می شود, سازگاری نماید.
ریچارد چی بوتلر(از کتاب کاربرد روانشناسی در ورزش)
تهیه و تدوین: مجید کرامتی مقدم
@mentakskills