یادداشت: میرزاحسن رشدیه بنیانگذار مدارس جدید در ایران
ساعت ٦:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٩/٢٦  کلمات کلیدی: مقالات- داوری ومربیگری در شطرنج ، مجید کرامتی ، متفرقه

مجید کرامتی مقدم:

۲۱آذر مصادف با درگذشت میرزا حسن رشدیه بنیان گذار مدارس جدید در ایران, مرحوم رشدیه ملقب به پدر فرهنگ جدید ایران(1230 تبریز_1323 قم) با تالیفاتی چون بدایه التعلیم, نهایته التعلیم, تاریخ شفاهی, شرعیات ابتدایی, جغرافیای شفاهی و... ضمنا ایشان در بیدار کردن مردم از هیچ کوششی فروگذار نمی کرد و در این رابطه روزنامه مکتب را در سال ۱۳۲۳ قمری و روزنامه تهران را در سال ۱۳۲۶ قمری در تهران انتشار داد وی مقالات ضد استبدادی و استعماری زیادی می نوشت.  

هفتاد و دو سال از وفات مرحوم رشدیه میگذرد, ولی هنوز مکتب رفته های قدیم بهتر و با کیفیت تر از دانشگاه رفته های امروزی هستند! واقعا چرا؟ چرا ششم قدیم هنوز سنگین تر از مدارک دانشگاهی رنگارنگ امروزیست؟ تغییرات پی در پی در نظام های آموزشی و کتب درسی طی سالهای گذشته به نظر میرسد نه تنها سیر تکاملی نداشته بلکه می توان گفت که اغلب دانش آموزان, معلمین و والدین هم به نوعی ناراضی اند.  

 هزینه های گزاف سالانه ای که به بهانه چاپ کتاب های درسی جدید, و یا تغییرات در پایه های تحصیلی متحمل میشویم, نگران کننده است. 

  قبولی صد در صد نظام توصیفی, رقابت شهرستان ها و استانهای مختلف در بالا بودن درصد قبولی خرداد که تقریبا همه ایران به صد در صد رسیده  اند! بلکه از لحاظ آماری نشان از پیشرفت کمی آموزش و پرورش دارد ولی همه اهالی فرهنگ می دانند که از لحاظ کیفیشرایط خوبی بر سیستم آموزشی کشور حاکم نیست, قبولی حتمی برای دانش آموز با هر بهره هوشی و بالا رفتن مقاطع تحصیلی بدون وقفه این توقع را برای والدین و دانش آموزان تنبل ایجاد کرده که هیچ تکلیف یا فشاری نباید باشد و نهایتا همه بچه های کلاس همدیگر را در پایه های بالاتر هم ملاقات خواهند کرد!

که همین موضوع انگیزه رقابت مخصوصا در بین دانش آموزان نخبه را کم و کمتر می  کند, مسیر تنبل پروری در مقاطع بالاتر شکل سریعتری به خود میگیرد که تا بالاترین سطوح تحصیلی کشور نیز ادامه دارد, بدتر از همه اینکه همین افراد مسوولیت های ریز و درشت زیادی را هم عهده دار میشوند, پر واضح است نباید از وجود آسیب های عدیده آموزشی تعجب کنیم, فرار مغزها پیش کش!  

 هزینه های تغییرات کتب درسی و سیستم های درسی, عدم رضایت و غیرکیفی بودن تحصیلات ما را به این فکر می اندازد که آیا مسیرمان را درست میرویم؟ آیا نیاز به تجدید نظر جدی نیست؟

نبودن اهرم فشار از سوی معلمین, رقابت بین مدارس دولتی و غیر دولتی از گرفتن وجوه نقد به بهانه های مختلف, عدم اهمیت و حساسیت در انتخاب معلمین مقطع ابتدایی و مهیا نکردن تسهیلات مختلف برای آموزگاران, شرایط نه چندان مطلوب معیشت معلمان, اخبار و بخشنامه های اغلب ناامید کننده از سوی وزارت, تغذیه ناسالم در مدارس فقط به شرط درامد زایی بوفه, برچیده شدن تغذیه رایگان در مدارس, عدم هوشمندسازی کلاس ها به معنای کلمه, طرح های غیرکاربردی و موازی با هم خصوصا در مقطع ابتدایی, به کارگیری نیروهای غیر مرتبط در همه مقاطع تحصیلی, دوره های ضمن خدمت غیر تخصصی و غیر کاربردی, نبود انگیزه در بین فرهنگیان, جا به جایی های اتوبوسی به خاطر جنگ های سیاسی و حزبی,  و ده ها و صدها مطلب دیگر نشان از مشکلات ریشه ای در آموزش و پرورش ایران دارد….

 


ورزش در جامعه سرمایه‌داری 1395
ساعت ٦:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٩/٢٦  کلمات کلیدی: مجید کرامتی


مولفه‌های روانی در ورزش 1394
ساعت ٦:۱٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٩/٢٦  کلمات کلیدی: مجید کرامتی


پرسشنامه‌های روانشناسی 1394
ساعت ٦:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٩/٢٦  کلمات کلیدی: مجید کرامتی


روانشناسی ورزشی 1393
ساعت ٦:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٩/٢٦  کلمات کلیدی: مجید کرامتی